tag:blogger.com,1999:blog-8729047585578953324.post3545262692116856154..comments2024-01-18T11:42:39.737+02:00Comments on eminescu, mon amour: Eliade sau Cărtărescu – despre complexul Meşterului Manole în culturăadministratorhttp://www.blogger.com/profile/10304462452735288143noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8729047585578953324.post-43107351866743215972009-05-18T22:01:00.000+03:002009-05-18T22:01:00.000+03:00Citesc acest blog cu multa placere. Keep it up!Citesc acest blog cu multa placere. Keep it up!Silence, you fools!https://www.blogger.com/profile/12941539662678204895noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8729047585578953324.post-19557580521761914682009-05-02T09:46:00.000+03:002009-05-02T09:46:00.000+03:00Doar cateva randuri de clarificare, pentru cei car...Doar cateva randuri de clarificare, pentru cei care nu au vreme sa citeasca si articolul meu, mult mai lung:<br /><br />1. Ati scris: "Ba aflăm şi că Mircea Vulcănescu, Lucian Blaga şi Ion Dezideriu Sârbu au pus bazele unei ştiinţe.". <br /><br />Am scris: "Nici Eliade, nici Vulcănescu, nici Blaga, nici Ion D. Sîrbu nu au fost oameni obişnuiţi, că altfel nu mai ajungeau să pună bazele vreunei ştiinţe sau, in extremis, să moară la Aiud, refuzând orice compromis".<br /> <br />2. Ati scris : "ce facem cu ea după aceea – ne închinăm în faţa ei cu osanale [...]". <br /><br />Cu valoarea, adica. Personal, nu ma inchin la valoare, ci ma inclin in fata ei.<br /><br />Am scris:<br /><br />"Nu scriu o pledoarie pentru tămâierea şi îmbălsămarea valorilor. Dimpotrivă, cred sincer că o mare parte din vina muzeificării lui Eminescu (care are ca pandant iconoclasmul năduşit de azi) aparţine profesorilor care n-au ştiut cum să-l povestească pe omul Eminescu, cu sărăcia lui, cu felul lui nebunesc de a-şi trăi viaţa, cu îndrăzneala şi zbuciumul lui etc."<br /><br />3. Ati scris : "Spune că „o cultură creşte prin verbul “a crede”, acestui verb el opunându-i-se contestarea. Aşadar orice discuţie nu-şi are rostul. Crezi sau nu/conteşti." <br /><br />Am scris: "Numai din acest raport inegal, din această tensiune continuă între a crede şi a contesta putem avea o cultură viguroasă.", adaugand, pentru a limpezi, citatul din Berdiaev : <br /><br />"În cultură acţionează două principii: cel conservativ, orientat înspre trecut, cu care este în legături de moştenire şi cel creativ, orientat înspre viitor şi producător de noi valori. Dar în cultură nu poate opera principiul revoluţionar, cel al distrugerii."<br /><br />4. Ati scris : "Ori eşti cu ei, ori împotriva lor, orice altă posibilitate fiind exclusă. Orice discuţie diferită, orice nedumerire e luată ca ofensă personală şi considerată ca o contestare." <br /><br />Cu "ei", adica tinerii. Din cate stiu, nici Dvs. nu ati ajuns la senectute. Ofensa personala? Asta imi mai lipsea... Iar cand o discutie este "diferita", inseamna ca nu-i de-acolo, adica e pe langa. Adica nu merita purtata.<br /><br />5. Ati scris: "avem cu toţii discernământ şi putem decela între anecdotă şi operă". <br /><br />Sunteti sigur ca aceasta se aplica si celor mai multi dintre elevii de liceu? Iar daca avem cu totii (care totii) discernamant, nu ar fi bine sa incepem cu opera, nu cu anecdota sau ironia de proasta calitate (referire directa la "Eminescu era emo).? Sunt oameni care au trecut de mult de liceu si comit astfel de gafe impardonabile.<br /><br />6. Si o nelamurire : ce sunt acelea "valorile vechi"? <br /><br />Exista? Daca exista, sunt rele? Daca da, valorile noi - care se presupune ca exista si ele - sunt mai bune? De unde vin valorile noi? Si cine le-a creat?P.https://www.blogger.com/profile/11239819844514181938noreply@blogger.com